Tietoa Moottori Vaurioista.

Tietoa Moottori Vaurioista.

Moottorivaurioiden kehittyminen huonosta öljystä johtuen

Jos moottori pysähtyy äkillisesti käynnissä ollessa niin, että se ei enään pyöri, tämä voi olla merkki siitä, että voiteluaineen (Moottoriöljyn) laatu ei ollut tarpeeksi hyvää. Tämä äkillinen pysähtyminen voi johtaa pieneen tai jopa vakavaan moottorin vaurioitumiseen, joka on sitten korjattava suurilla kustannuksilla.

Tällaisen ongelman välttämiseksi on järkevää tarkistaa säännöllisin väliajoin, onko moottorissa tarpeeksi öljyä. Lisäksi valmistajan tietojen mukaan öljynvaihto tulee tehdä säännöllisin väliajoin, jotta öljyn korkea laatu voidaan aina taata 100% varmuudella.

Viallisen turboahtimen aiheuttama mahdollinen moottorivaurio

Jos asennetussa turboahtimessa on mekaanista vaurioita, pienet lastut turboahtimen siivistä voivat aiheuttaa moottoriin sisäistä vauriota.

 

Hammashihnan aiheuttama moottorivaurio

Jos jakohihnassa on repeämä tai nähtävissä olevaa kulumista, on periaatteessa väistämätöntä, että moottorivaurio ennemmin tai myöhemmin tapahtuu. Jakohihna vaurion myötä sylinterikannessa (moottorin yläosassa) olevat venttiilit eivät ole synkronoinnissa mäntien (moottorin alaosan) kanssa, vaan törmäävät yhteen suurella voimalla. Tämä puolestaan aiheuttaa sylinterikanteen vauriota joissain tapauksissa myös mäntiin tai moottorin alaosan laakerointiin.

Rikkoutunut nokka-akseli ja sen seuraukset moottorissa

Nokka-akselin tehtävä on ohjata venttiilien aukeamista ja sulkeutumista. Jos nokka-akseli ei pyöri herkästi huonon öljyn takia tai mekaanisen vaurion takia on suuri riski että sen pyöriminen hidastuu tai pysähtyy, joka voi aiheuttaa jakohihnaan tai jakoketjuun vauriota. Jos näin tapahtuu yleensä venttiilit sekä pahimmassa tapauksessa myös männät vaurioituvat aiheuttaen suuret korjauskustannukset. 

Viallisen kampiakselin aiheuttama moottorivaurio

Kampiakseli vastaa siitä, että männät nousevat ja laskeutuvat oikeassa järjestyksessä ja siten puristavat polttoaine ja ilmaseoksen moottorissa. Kampiakselin oikeanlainen toiminta on erittäin tärkeää moottorin toiminnan kannalta. Jos kampiakseli on viallinen, palamisprosessi moottoritilassa häiriintyy merkittävästi. Virheellinen puristus ja palaminen voivat aiheuttaa vakavia vaurioita sylintereille ja männille sekä moottorin laakeroinnille.

Ruiskutuspumpun aiheuttama moottorivaurio

Ruiskutuspumpun tehtävä on tehdä paine polttoainesuuttimille jotka suihkuttavat polttoaineseoksen sylinteriin. Jos pumppu on viallinen moottorin eri sylintereihin voi mennä väärä määrä polttoainetta. Tämän seurauksena moottori käy epätasaisesti, ja voi täten aiheuttaa suurta vahinkoa moottorin eri komponenteille pääsääntöisesti moottorin alaosaan.

Sylinterikannen tiiviste ja sen mahdolliset vauriot

Kuten nimestä voi päätellä, sylinterinkannen tiiviste tiivistää sylinterinkannen ja moottorin alaosan (Sylinterilohkon) välisen alueen ja estää moottoriöljyjä ja jäähdytysnesteitä sekoittumasta keskenään. On mahdollista että ajan myötä sylinterikannen tiiviste kuluu jos näin tapahtuu, yleensä jäähdytysnesteen seassa on moottoriöljyä tai toisinpäin. Joissain tapauksissa sylinterikannen tiivisteen rikkoutuessa jäähdytysjärjestelmään kertyy kova paine joka saattaa aiheuttaa autossa savutusta tai äkillisen jäähdytysneste vuodon moottorissa. Näissä tapauksissa sylinterikannen tiiviste on vaihdettava mahdollisimman nopeasti ennen auton uudelleen käyttöön ottoa.

Tärkeää tietoa jakoketjusta

Jakoketjun tehtävä on pyörittää kampiakselilta tulevalla voimalla nokka-akselia. Jakoketjun yleinen vaihtoväli autosta riippuen on noin 100 000-300 000km  jonka jälkeen jakoketju tulee vaihtaa kulumisen estämiseksi tai vaurioitumisen estämiseksi. Jos jakoketjuun tulee vaurio, sylinterikanteen tulee vaurio joskus myös sylinterilohkoon/mäntiin tai pahimmassa tapauksessa moottori menee käyttökelvottomaksi. Jakoketjun viallisuuden voi monesti todeta kylmäkäynnistyksen aikana kun moottori rallattaa 1-2 sekuntia ja asettuu tämän normaalin kuuloiseksi tai jatkaa rallatusta. Tälläisessä tapauksessa moottoria ei saa enään käynnistää ja auto pitää siirtää osaavalle autokorjaamolle jakoketjun vaihtoon, on hyvä mainita tästä äänestä mekaanikolle jottei moottoria turhaan käynnistetä lisävaurioiden välttämiseksi.

Takaisin blogiin